Περιοδοντολογία

Η περιοδοντολογία αποτελεί μια ειδικότητα της οδοντιατρικής που αφορά την αντιμετώπιση των νόσων του περιοδοντίου, δηλαδή των στηρικτικών ιστών που περιβάλλουν τα δόντια. Οι νόσοι των ούλων είναι υπεύθυνοι για την απώλεια περισσότερων δοντιών, από ότι όλα τα άλλα οδοντικά νοσήματα μαζί.

Τι είναι οι νόσοι του περιοδοντίου και ποια είναι τα σημεία αναγνώρισης τους;

Οι νόσοι των ούλων είναι κυρίως η ουλίτιδα και η περιοδοντίτιδα, οι οποίες έχουν ένα κοινό σημείο. Μπορεί να καταλήξουν σε μη αναστρέψιμη καταστροφή των στηρικτικών ιστών των δοντιών.

Η ουλίτιδα είναι μία επιφανειακή φλεγμονή των ούλων που προκαλείται από μικροβιακά ερεθίσματα, την μικροβιακή πλάκα, ενώ η περιοδοντίτιδα είναι χρόνια φλεγμονή όλων των ιστών του περιοδοντίου και προχωρημένο στάδιο της ουλίτιδας που έμεινε αθεράπευτη.

Περιοδοντίτιδα είναι μια χρόνια, εκτεταμένη φλεγμονή στα ούλα. Στην περιοδοντίτιδα οι ίνες των ούλων και του περιοδοντίου καταστρέφονται, το οστούν απορροφάται και τα ούλα αποκολλούνται από το δόντι.

Όπως η καταστροφή του οστού προχωρεί, τα δόντια αλλάζουν θέση, συχνά δημιουργούνται αποστήματα και τελικά τα δόντια χάνονται.

Η περιοδοντική νόσος συνήθως είναι ασυμπτωματική ή εμφανίζεται με ήπια συμπτωματολογία και αν αφεθεί αθεράπευτη μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε απώλεια δοντιών.

Ποια είναι τα συμπτώματα της περιοδοντικής νόσου;

Πολλές φορές η νόσος εξελίσσεται αργά και τα συμπτώματα συχνά προκαλούν τόση λίγη ενόχληση, που οι ασθενείς δέχονται την κατάσταση ως φυσιολογική.

Υπάρχουν όμως προειδοποιητικές ενδείξεις που πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη όπως;

• Διογκωμένα και ευαίσθητα ούλα

• Ήπιες ενοχλήσεις-πόνοι στη στοματική κοιλότητα

• Σταδιακή υποχώρηση των ούλων

• Αιμορραγία των ούλων(κατά τη μάσηση ή το βούρτσισμα των δοντιών)

• Άσχημη αναπνοή

• Ευαισθησία στο ζεστό και το κρύο

Τι προκαλεί τα νοσήματα των ούλων;

Η πιο κοινή αιτία των νόσων των ούλων είναι η μικροβιακή πλάκα. Είναι μία κολλώδη σχεδόν αόρατη μεμβράνη που σχηματίζεται στην επιφάνεια των δοντιών σε καθημερινή βάση. Με την βοήθεια του σάλιου η μικροβιακή πλάκα σκληραίνει (ενασβεστιώνεται) και μετατρέπεται σε τρυγία (τη γνωστή πέτρα). Όπως σχηματίζεται σε στιβάδες, η τρυγία εξακολουθεί να καλύπτεται και να συγκρατεί περισσότερα μικρόβια, που προκαλούν φλεγμονή των ούλων σαν αποτέλεσμα της επίδρασης των βλαβερών ουσιών που παράγονται από αυτά Πέραν της οδοντικής μικροβιακής πλάκας, άλλοι παράγοντες που συμβάλλουν στην πρόκληση περιοδοντίτιδας είναι το κάπνισμα, ορμονικές διαταραχές όπως διαβήτης, η εγκυμοσύνη κ. α.

Η μειωμένη τοπική αντίσταση του περιοδοντίου μπορεί να κάνει την κατάσταση των ούλων χειρότερη, γιατί τροποποιεί την αντίσταση του ατόμου και παρεμβάλλει στην προστατευτική δράση του ανοσοποιητικού συστήματος.

Πως θεραπεύεται η περιοδοντίτιδα;

Ανάλογα με τη βαρύτητα της περιοδοντικής νόσου, η θεραπεία περιλαμβάνει τη συντηρητική (μη χειρουργική θεραπεία) και τη χειρουργική φάση.

Η συντηρητική φάση περιλαμβάνει την απόξεση και αποτρύγωση. Εφαρμόζεται καθαρισμός με υπερήχους και ειδικά εργαλεία στην επιφάνεια των δοντιών με σκοπό την απομάκρυνση της μικροβιακής πλάκας και πέτρας από τους περιοδοντικούς θυλάκους, εξαλείφοντας τα ερεθίσματα που προκαλούν τη φλεγμονή και αφήνοντας λεία τη ρίζα του δοντιού.

Η χειρουργική θεραπεία εφαρμόζεται σε πιο προχωρημένα στάδια περιοδοντίτιδας. Σκοπός είναι η αποκατάσταση της σωστής ανατομίας και αρχιτεκτονικής των περιοδοντικών ιστών.

Σε κάθε περίπτωση η καλύτερη θεραπεία είναι η πρόληψη. Είναι άκρως απαραίτητη η εφαρμογή ατομικού προγράμματος στοματικής υγιεινής καταρτισμένου από τον οδοντίατρο.

Ο τακτικός έλεγχος, ο καθαρισμός των δοντιών και η τήρηση των κανόνων στοματικής υγιεινής περιορίζουν σημαντικά τις πιθανότητες εμφάνισης σοβαρών περιοδοντικών προβλημάτων.